söndag 19 juli 2009

brudklänning



Nu har jag sytt färdigt båda näbbarnas och tärnans klänning. Det var kul och de blev jättebra. I a f så kunde jag inte sluta tänka på min brudklänning och det har varit lite av en dröm för mig att sy min egen, men jag har inte riktigt känt att jag vågat mig på det. Så fick jag en provdocka av min kära sambo när jag fyllde år så jag bestämde mig för att prova. Jag spånade i flera veckor innan jag bestämde mig för hur designen skulle se ut. Jag hade ett gammalt mönster från när jag sydde min systers balklänning som jag tyckte jättemkt om så jag bestämde mig för att använda det som grund och sen ändra lite. Jag var t ex tvungen att sy livet mer korsettlikt med flera lager tyg och mellanlägg för att det skulle bli snygg. Hittade det här fina spetstyget som jag la ovanpå sidenet. Sen sydde jag också en underkjol med tyll för att få lite "liv" och vidd i kjolen. Jag använde min inköpta brudklänning som hjälp för att se hur de hade gjort (vilken jag förövrigt får lov att försöka sälja nu när den inte ska användas) Tyvärr upptäckte jag att jag hade köpt ett vanligt blixtlås ist för ett dolt så mitt arbete stoppade upp där idag. Får åka till syaffären imorgon så jag kan göra det sista. Tänk vad kul det är när det blir som man önskar och har tänkt sig! Vill inte riktigt avslöja hur den ser ut än så ni får hålla er till tåls till den stora dagen. Bara två veckor kvar nu! Imorgon ska det bli solsken så då fortsätter arbetet ute med hus och trädgård som nu faktiskt börjar ta form och kännas fint även om det är lite kvar och gräset växer som bara den...som tur är!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar