fredag 28 maj 2010

Sy och safta



Tänk att vädret var så fint i morse och nu fullständigt öser det ner. Tog reda på resten av de inplockade rabarberna imorse och gjorde rabarbersaft efter Leilas recept. Var hur enkelt som helst och saften blev verkligen supergod. Här är receptet om nån vill prova:

Skär 1 kg rabarber i småbitar och låt koka i 15 min tillsammans med 1,78 liter vatten. Rör inte för då blir saften grumlig! Ta sedan av plattan och sila bort rabarbern. Ha i saften av en citron och 4,5 dl socker. Rör om och koka upp. Ta av plattan och låt svalna. Häll upp i flaskor!

Jag har också sytt en förvaringspåse idag av lite resttyger. Hade för tjock vadd emellan så den blev väldigt mjuk, men, men, kanske kan passa att ha till Lillan eller skötbordet. Nu ska jag göra mig en god kopp kaffe och invänta min kära man, sen blir det pizzabak till kvällen och möjligen ska jag börja på Lillans kanin. Hittade ett fint mönster i boken home-made vintage som jag vill prova och vad kan passa bättre till detta än älsklingens gamla mjuka trasiga gråa linnebyxor?

Sist men inte minst ett jättegrattis till min älskade lillasyster som fyller år idag. Jag hoppas du får en jättehärlig dag (och ett systerbarn i present :-)

Ha en härlig fredag och njut av att kunna mysa inne en sån här regning dag utan att känna en massa måsten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar